Aquesta
vesprada, amics i amigues, pares i mares, docents... coneixerem el cicle de la
vida que segueixen les plantes, ja que primer naixen, després creixen, es
reprodueixen i moren. Que millor que conéixer-les que treballant la Primavera.
D'aquesta manera tindrem un bon recurs a l'hora de treballar l'àrea de
l'entorn amb els xics i xiques de la nostra aula, ja que és una activitat
indagatòria que pot cridar l'atenció dels alumnes que visualitzen dia a dia les
plantes. A més, poden fer hipòtesis del creixement i esbrinar que tipus de
planta es tracta.
NÀIXER
Tota planta que hàgem vist o que existisca, el primer que ha de fer és
nàixer. Naixent és com la planta inicia el procés de la seua vida o cicle
vital. Però cap planta s'origina per si mateixa, sinó que naix d'altra planta
que ve a ser la planta mare. En els fruits madurs de la planta mare estan les
llavors.
Cada llavor, si té les condicions apropiades, es convertirà en una nova
planta. Existeixen plantes com les falgueres que es reprodueixen per espores
que són una espècie de llavors. De la mateixa manera, tota falguera ha nascut
d'una de les espores de la falguera mare.
CRÉIXER
Des del moment que la llavor ha germinat la planta, comença el seu
creixement. Les plantes creixen durant tota la seua vida. Per a poder créixer,
les plantes necessiten alimentar-se o nodrir-se.
Al procés pel qual les plantes fabriquen el seu propi aliment es diu
fotosíntesi. Per a realitzar la fotosíntesi, les plantes absorbeixen per mitjà
de les seues arrels l'aigua amb sals mineral que estan en el sòl. Aquesta
mescla anomenada sabia bruta, ascendeix per la tija de la planta i arriba a les
fulles. Allí, la clorofil·la capta la llum solar, transforma el diòxid de
carboni de l'aire, l'aigua i les sals en aliments indispensables per a la
planta: els sucres. Com desfet d'aquest procés, la planta allibera oxigen.
Una de les característiques de les plantes és créixer durant tota la
seua vida, és a dir, mentre estan vives continuen creixent. Una de les formes
per a saber l'edat d'un arbre, en les zones que tenen les quatre estacions és
en el seu tronc tallat, contar el nombre d'anells que presenta. Cada anell
representa un any de vida.
Aquest mètode serveix per a determinar l'edat d'un arbre mort i ja
tallat; seria absurd matar a un arbre per a saber la seua edat.
Les plantes no creixen a la mateixa velocitat, sinó a distinta
velocitat, per això unes es fan més grans que altres.
REPRODUIR-SE
Com ja hem vist abans, tota planta s'origina d'altra. Això ocorre perquè
tota planta té la capacitat de donar origen a altres plantes que són les seues
filles i que a la seua tornada tindran plantes filles.
Però la capacitat de reproduir-se no existeix des del moment que una
planta naix, sinó des del moment en el qual hi ha obtingut la seua forma
definitiva i ha arribat a l'estat de maduresa. Cada espècie de planta
aconsegueix la maduresa en un temps determinat, per això hi ha espècies
d'herbes, per exemple, que tarden unes poques setmanes, en canvi hi ha certes
espècies d'arbres que poden tardar alguns anys fins que arribe el moment en què
poden reproduir-se.
A més d'això, hi ha plantes que poden reproduir-se sense llavor. La
planta mare emet tiges horitzontals anomenades estolons. Noves plantes filles creixen de la punta dels estolons que
immediatament s'arrelen, és a dir, emeten xicotetes arrels que les permeten
ancorar-se en la terra i ser una planta independent de la planta mare. Un
exemple d'aquesta forma de reproduir-se la trobem en la frutilla.
MORIR
La mort és la finalització de la vida d'una planta i per tant també és
l'última etapa del seu cicle vital. Cada espècie té el seu propi temps de vida
i després mort.

Les plantes són sers vius perquè compleixen amb el cicle vital. Per
tant, les plantes naixen, es nodreixen per a créixer; quan arriba la maduresa
es reprodueixen i després d'un temps determinat, moren.
Aquesta informació podem traslladar-la a educació infantil, a través de
la plantació d'una llavor, per a conéixer d'aquesta manera la naturalesa més a
prop.
ACTIVITAT: L'HIVERNACLE DE LA PRIMAVERA
ACTIVITAT: L'HIVERNACLE DE LA PRIMAVERA
En primer lloc, agafarem brics de llet, terra per a plantar i llavors.
En segon lloc, els xics i xiques introduirien la terra en els brics de
cartó i posteriorment enterrarien les llavors.
En tercer lloc, farem el primer reg amb una botella d'aigua d'1,5 litres.
Fins ací, faríem un reg cada setmana de 250 ml, i aniríem observant com
creix la planta i començaríem a investigar que planta es pot tractar, ja que no
direm que són les llavors.
En aquest experiment, pot ocorre que unes plantes cresquen i altres
moren perquè hem fet un reg amb molta aigua.
Aquesta activitat pot ser molt interessant, ja que la seua finalitat és
observar, experimentar i conéixer l'evolució que segueixen les plantes, a més
dels tipus de plantes que existeixen.
En resum, aquesta activitat ens resulta interessant i creativa, ja que
moltes vegades arribem a l'etapa adulta sense saber com es planta, les cures
que necessita una planta i els tipus de plantes que podem trobar-nos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada