dimarts, 14 de març del 2017

Cicle vital de les plantes

Aquesta vesprada, amics i amigues, pares i mares, docents... coneixerem el cicle de la vida que segueixen les plantes, ja que primer naixen, després creixen, es reprodueixen i moren. Que millor que conéixer-les que treballant la Primavera.




D'aquesta manera tindrem un bon recurs a l'hora de treballar l'àrea de l'entorn amb els xics i xiques de la nostra aula, ja que és una activitat indagatòria que pot cridar l'atenció dels alumnes que visualitzen dia a dia les plantes. A més, poden fer hipòtesis del creixement i esbrinar que tipus de planta es tracta.


NÀIXER

Tota planta que hàgem vist o que existisca, el primer que ha de fer és nàixer. Naixent és com la planta inicia el procés de la seua vida o cicle vital. Però cap planta s'origina per si mateixa, sinó que naix d'altra planta que ve a ser la planta mare. En els fruits madurs de la planta mare estan les llavors.

Cada llavor, si té les condicions apropiades, es convertirà en una nova planta. Existeixen plantes com les falgueres que es reprodueixen per espores que són una espècie de llavors. De la mateixa manera, tota falguera ha nascut d'una de les espores de la falguera mare.

CRÉIXER

Des del moment que la llavor ha germinat la planta, comença el seu creixement. Les plantes creixen durant tota la seua vida. Per a poder créixer, les plantes necessiten alimentar-se o nodrir-se. 

Al procés pel qual les plantes fabriquen el seu propi aliment es diu fotosíntesi. Per a realitzar la fotosíntesi, les plantes absorbeixen per mitjà de les seues arrels l'aigua amb sals mineral que estan en el sòl. Aquesta mescla anomenada sabia bruta, ascendeix per la tija de la planta i arriba a les fulles. Allí, la clorofil·la capta la llum solar, transforma el diòxid de carboni de l'aire, l'aigua i les sals en aliments indispensables per a la planta: els sucres. Com desfet d'aquest procés, la planta allibera oxigen. 


Una de les característiques de les plantes és créixer durant tota la seua vida, és a dir, mentre estan vives continuen creixent. Una de les formes per a saber l'edat d'un arbre, en les zones que tenen les quatre estacions és en el seu tronc tallat, contar el nombre d'anells que presenta. Cada anell representa un any de vida.      

Aquest mètode serveix per a determinar l'edat d'un arbre mort i ja tallat; seria absurd matar a un arbre per a saber la seua edat.

Les plantes no creixen a la mateixa velocitat, sinó a distinta velocitat, per això unes es fan més grans que altres.

REPRODUIR-SE

Com ja hem vist abans, tota planta s'origina d'altra. Això ocorre perquè tota planta té la capacitat de donar origen a altres plantes que són les seues filles i que a la seua tornada tindran plantes filles.


Però la capacitat de reproduir-se no existeix des del moment que una planta naix, sinó des del moment en el qual hi ha obtingut la seua forma definitiva i ha arribat a l'estat de maduresa. Cada espècie de planta aconsegueix la maduresa en un temps determinat, per això hi ha espècies d'herbes, per exemple, que tarden unes poques setmanes, en canvi hi ha certes espècies d'arbres que poden tardar alguns anys fins que arribe el moment en què poden reproduir-se.



A més d'això, hi ha plantes que poden reproduir-se sense llavor. La planta mare emet tiges horitzontals anomenades estolons. Noves plantes filles creixen de la punta dels estolons que immediatament s'arrelen, és a dir, emeten xicotetes arrels que les permeten ancorar-se en la terra i ser una planta independent de la planta mare. Un exemple d'aquesta forma de reproduir-se la trobem en la frutilla.


MORIR

La mort és la finalització de la vida d'una planta i per tant també és l'última etapa del seu cicle vital. Cada espècie té el seu propi temps de vida i després mort.      

En morir, la planta es seca o es podreix i les seues restes són utilitzats per altres sers vius. Quan una planta mor, altres generalment de la mateixa espècie, ocupen el lloc buit que va deixar.

Les plantes són sers vius perquè compleixen amb el cicle vital. Per tant, les plantes naixen, es nodreixen per a créixer; quan arriba la maduresa es reprodueixen i després d'un temps determinat, moren.


A continuació, veiem l'esquema general del cicle d'una planta:




Aquesta informació podem traslladar-la a educació infantil, a través de la plantació d'una llavor, per a conéixer d'aquesta manera la naturalesa més a prop.   

ACTIVITAT: L'HIVERNACLE DE LA PRIMAVERA

En primer lloc, agafarem brics de llet, terra per a plantar i llavors.

En segon lloc, els xics i xiques introduirien la terra en els brics de cartó i posteriorment enterrarien les llavors.

En tercer lloc, farem el primer reg amb una botella d'aigua d'1,5 litres.

Fins ací, faríem un reg cada setmana de 250 ml, i aniríem observant com creix la planta i començaríem a investigar que planta es pot tractar, ja que no direm que són les llavors.




En aquest experiment, pot ocorre que unes plantes cresquen i altres moren perquè hem fet un reg amb molta aigua.

Aquesta activitat pot ser molt interessant, ja que la seua finalitat és observar, experimentar i conéixer l'evolució que segueixen les plantes, a més dels tipus de plantes que existeixen.  

En resum, aquesta activitat ens resulta interessant i creativa, ja que moltes vegades arribem a l'etapa adulta sense saber com es planta, les cures que necessita una planta i els tipus de plantes que podem trobar-nos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada