dilluns, 13 de març del 2017

Metodologia per racons

Bon dia a tothom, el tema de hui és la metodologia per racons dins de la nostra aula.

Per començar, dir que la metodologia que durem a terme en la meua unitat didàctica està basada per racons. Els racons són zones específiques, ubicades en l'aula, on els xics i xiques desenvolupen una sèrie d'activitats i experiències. Potenciant així, al màxim la iniciativa, el seu ambient crític i la capacitat creadora que tenen.




Tot allò, planificat, conduït i avaluat pels docents a efectes d'aconseguir els objectius proposats.

Abans de res, l'alumne deu realitzar aprenentatges significatius, establint relacions del nou a l'aprés. Així i tot, la forma més adequada d'aconseguir-lo, és tindre sempre en compte la perspectiva globalitzadora. Per aquest motiu, s'ha d'apropar als xics i xiques a la realitat que vol conéixer de forma global.

Aquesta perspectiva activa, lúdica, motivadora, participativa i globalitzadora, interrelaciona les distintes àrees per a organitzar i articular els coneixements amb sentit, intencionalitat i situacions en contextos que és permeten la seua significativitat. Provocant així l'entrada en lloc de tots els mecanismes de la seua personalitat. 

No obstant això, perquè es puga llevar a terme, cal tindre un ambient acollidor, protector i estable que facilite els primers coneixements i contactes amb el seu nou entorn. A més, que els ajude a relacionar-se, comunicar-se i socialitzar-se amb la resta de persones, donat així una resposta adequada a totes les seues necessitats.

Tot allò, dins d'un marc individualitzador, ja que cada xic i xica té uns ritmes i necessitats distintes.   

Al mateix temps, cal tindre en compte l'atenció a la diversitat de l'alumnat i adaptar la pràctica educativa a les característiques individuals, necessitats, interessos i estil cognitiu dels xics i xiques sense cap discriminació. Donant-li la importància que aquesta edat té, ja que adquireixen els ritmes i processos de maduració.




Per tant, s'ha de col·laborar amb les institucions encarregades de fer el seguiment d'aquells alumnes diagnosticats amb necessitats educatives especials, mitjançant una acció educativa que s'adapte a les característiques individuals d'aquests.

Pel que fa a les propostes educatives per a atendre a la diversitat, tindran com referència models inclusius, integradors i no discriminatoris. Perquè tot això siga possible, devem conéixer les característiques dels alumnes per a dissenyar un projecte de treball que ens aproxime al seu nivell de desenvolupament, procurant la màxima autonomia possible.

      

Per continuar, veurem els racons que hi haurà a la classe:

- Racó de la lectoescriptura: situat en una zona tranquil·la de la classe. Tindrà com materials estanteries, expositors de llibres, contes, revistes, fullets, àlbums de fotos, etc. Està situat a prop de la catifa perquè estiguen còmodes. En aquesta unitat tindrem llibres, relacionats amb el nostre centre d'interés, llibres de formes, colors, números, llibres de poesies i endevinalles.

- Racó del lloc simbòlic: Tindrem el racó de la cassita, amb tots els utensilis propis d'aquesta. A més, tindrem un baül amb disfresses, gorres, perruques, etc., perquè puguen disfressar-se de cada estació.

- Racó de les estacions: En aquest racó veurem i es parlarà de tot allò que relaciona amb l'estació de l'any que ens trobem. 

- Racó de lògica-matemàtiques: On tindrem els puzles, les construccions, els mitjans de transport, els blocs lògics, etc.

- Racó d'art: Els elements principals d'aquest racó són els necessaris perquè els xics i xiques desenvolupen la seua capacitat d'expressió plàstica. Hi haurà plastilina, corrons, pinzells, pintures, etc. En aquest racó és on en la nostra unitat didàctica confeccionarem els elements de la Primavera per a decorar la classe.     

- Racó de l'ordinador: En aquesta unitat tindrem l'oportunitat de veure les fotografies que realitzarem en les eixides a l'entorn. A més, de buscar informació sobre els elements que envolta la Primavera.

- Racó del protagonista: Aquest racó serà per a exposar les seues fotografies i imatges que aporta el protagonista. S'anirà ampliant al llarg de la setmana.

Cal preveure que els alumnes puguen accedir als racons de forma lliure en diferents moments del dia.

Finalment, els alumnes seran agrupats de diverses formes, tenint en compte les necessitats de la mateixa activitat i dels seus objectius. En general, podem distingir 3 tipus d'agrupaments: 

- Gran grup: activitats d'assemblea, audicions col·lectives, sessions de psicomotricitat.

- Xicotet grup: format per 4-5 alumnes fonamentalment per al treball per racons, per parelles en el racó de l'ordinador.

- Treball individual: en activitats que requereixen la presència i el control directe per part del docent.

Com diu Maria Montessori: "La primera tasca de l'educació és agitar la vida, però deixar-la lliure perquè es desenvolupe".


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada