Bon dia a tothom, el tema de hui és la metodologia per racons dins de la
nostra aula.
Per començar, dir que la metodologia que durem a terme en la meua unitat
didàctica està basada per racons. Els racons són zones específiques, ubicades
en l'aula, on els xics i xiques desenvolupen una sèrie d'activitats i
experiències. Potenciant així, al màxim la iniciativa, el seu ambient crític i
la capacitat creadora que tenen.
Tot allò, planificat, conduït i avaluat pels
docents a efectes d'aconseguir els objectius proposats.
Abans de res, l'alumne deu realitzar aprenentatges significatius,
establint relacions del nou a l'aprés. Així i tot, la forma més adequada
d'aconseguir-lo, és tindre sempre en compte la perspectiva globalitzadora. Per
aquest motiu, s'ha d'apropar als xics i xiques a la realitat que vol conéixer
de forma global.
Aquesta perspectiva activa, lúdica, motivadora, participativa i
globalitzadora, interrelaciona les distintes àrees per a organitzar i articular
els coneixements amb sentit, intencionalitat i situacions en contextos que és permeten la seua significativitat.
Provocant així l'entrada en lloc de tots els mecanismes de la seua
personalitat.
No obstant això, perquè es puga llevar a terme, cal tindre un ambient
acollidor, protector i estable que facilite els primers coneixements i
contactes amb el seu nou entorn. A més, que els ajude a relacionar-se,
comunicar-se i socialitzar-se amb la resta de persones, donat així una resposta
adequada a totes les seues necessitats.
Tot allò, dins d'un marc individualitzador, ja que cada xic i xica té uns ritmes i necessitats
distintes.
Al mateix temps, cal tindre en compte l'atenció a la diversitat de
l'alumnat i adaptar la pràctica educativa a les característiques individuals,
necessitats, interessos i estil cognitiu dels xics i xiques sense cap
discriminació. Donant-li la importància que aquesta edat té, ja que adquireixen
els ritmes i processos de maduració.
Per tant, s'ha de col·laborar amb les institucions encarregades de fer
el seguiment d'aquells alumnes diagnosticats amb necessitats educatives
especials, mitjançant una acció educativa que s'adapte a les característiques
individuals d'aquests.
Pel que fa a les propostes educatives per a atendre a la diversitat,
tindran com referència models inclusius, integradors i no discriminatoris.
Perquè tot això siga possible, devem conéixer les característiques dels alumnes
per a dissenyar un projecte de treball que ens aproxime al seu nivell de
desenvolupament, procurant la màxima autonomia possible.
Per continuar, veurem els racons que hi haurà a la classe:
- Racó de la lectoescriptura: situat en una zona tranquil·la de la
classe. Tindrà com materials estanteries, expositors de llibres, contes,
revistes, fullets, àlbums de fotos, etc. Està situat a prop de la catifa perquè
estiguen còmodes. En aquesta unitat tindrem llibres, relacionats amb el nostre
centre d'interés, llibres de formes, colors, números, llibres de poesies i
endevinalles.
- Racó de les estacions: En aquest racó veurem i es parlarà de tot allò
que relaciona amb l'estació de l'any que ens trobem.
- Racó de lògica-matemàtiques: On tindrem els puzles, les construccions,
els mitjans de transport, els blocs lògics, etc.
- Racó d'art: Els elements principals d'aquest racó són els necessaris perquè els xics i xiques desenvolupen la seua capacitat d'expressió plàstica. Hi haurà plastilina, corrons, pinzells, pintures, etc. En aquest racó és on en la nostra unitat didàctica confeccionarem els elements de la Primavera per a decorar la classe.
- Racó d'art: Els elements principals d'aquest racó són els necessaris perquè els xics i xiques desenvolupen la seua capacitat d'expressió plàstica. Hi haurà plastilina, corrons, pinzells, pintures, etc. En aquest racó és on en la nostra unitat didàctica confeccionarem els elements de la Primavera per a decorar la classe.
- Racó de l'ordinador: En aquesta unitat tindrem l'oportunitat de veure
les fotografies que realitzarem en les eixides a l'entorn. A més, de buscar informació
sobre els elements que envolta la Primavera.
- Racó del protagonista: Aquest racó serà per a exposar les seues
fotografies i imatges que aporta el protagonista. S'anirà ampliant al llarg de
la setmana.
Cal preveure que els alumnes puguen accedir als racons de
forma lliure en diferents moments del dia.
Finalment, els alumnes seran agrupats de diverses formes, tenint en
compte les necessitats de la mateixa activitat i dels seus objectius. En
general, podem distingir 3 tipus d'agrupaments:
- Gran grup: activitats d'assemblea, audicions col·lectives, sessions de
psicomotricitat.
- Xicotet grup: format per 4-5 alumnes fonamentalment per al treball per
racons, per parelles en el racó de l'ordinador.
- Treball individual: en activitats que requereixen la presència i el
control directe per part del docent.
Com diu Maria Montessori: "La primera tasca de l'educació és agitar
la vida, però deixar-la lliure perquè es desenvolupe".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada