Els cinc sentits són la forma de percepció que té el cos humà i que ens fa veure el que passa al nostre voltant i les coses que li ocorre al nostre cos.
Treballant la Primavera en la meua unitat
didàctica, podem veure que es desenvolupen les sensacions i percepcions
visuals, auditives, gustatives, olfactives i tàctils com canals privilegiats en
el procés evolutiu heurístic. A més, aprenen a observar i explorar activament
el seu entorn immediat i amb ajuda de l'adult aniran elaborant la seua
percepció del seu voltant per a donar-li sentit. També, a través dels distints
tipus de jocs es desenvoluparan els aspectes cognitius, sensori-motriu,
lingüístic i afectiu.
El que volem aconseguir amb els cinc sentits és la diversió i el desig
d'experimentar amb ells.
Els òrgans dels sentits són els encarregats de fer-nos
veure, sentir, ensumar, assaborir i tindre sensibilitat tàctil.
En primer lloc, hem de saber que cada òrgan està
associat amb un sentit:
- Els ulls estan associats al sentit de la vista (la visió).
- Les oïdes estan associats al sentit de l'oïda (l'audició).
- El nas està associat al sentit de l'olfacte.
- La llengua està associat al sentit del gust.
- La pell està associat al sentit del tacte.
ELS ULLS I LA VISIÓ
El sentit de la visió està en els ulls. Aquest
sentit és un dels que més usem, a través d'ell podem veure i conéixer la
dimensió, la forma, el color i la ubicació de les coses que ens envolten.
D'aquesta manera percebem les imatges del nostre voltant.

De 3 a 4 anys els xiquets ja reconeixen imatges, augmenta la duració de memòria visual, distingeixen formes, colors, dimensions i imiten objectes i accions.

De 3 a 4 anys els xiquets ja reconeixen imatges, augmenta la duració de memòria visual, distingeixen formes, colors, dimensions i imiten objectes i accions.
A través de la Primavera, podem veure els canvis de temperatura, el desenvolupament dels arbres amb fulla i sense fulla, el florir de les flors, el canvi d'una estació a altra, els colors característics d'aquesta època, les fruites i els insectes que envolten aquesta estació.
Per a cuidar els nostres ulls, una de les recomanacions és llegir amb
bona llum natural i evitar estar molt de temps enfront de l'ordinador o
televisor.
LES OÏDES I L´AUDICIÓ
El sentit de l'audició està en les oïdes. Aquest sentit ens permet sentir els sons que hi ha al nostre voltant.
La Primavera podem sentir-la a través de la cançó
de Vivaldi "Les 4 estacions", d'aquesta manera ens endinsarem en
aquesta estació.
Per a cuidar aquest sentit devem sentir música a
un volum moderat i evitar elements que puguen danyar-lo.
EL NAS I L´OLFACTE
El sentit de l'olfacte està en el nas. Aquest
sentit ens permet oldre i diferenciar els aromes que tenen les coses.
Gràcies a la Primavera, podem oldre les diferents flors i herbes característiques d'aquesta època.
Una de les recomanacions per a cuidar el nostre nas és mantenir-lo net, ja que això ajuda a tindre una bona respiració i percebre de millor manera les olors. Cal no introduir objectes en el nas perquè poden danyar-lo.
Gràcies a la Primavera, podem oldre les diferents flors i herbes característiques d'aquesta època.
Una de les recomanacions per a cuidar el nostre nas és mantenir-lo net, ja que això ajuda a tindre una bona respiració i percebre de millor manera les olors. Cal no introduir objectes en el nas perquè poden danyar-lo.
LA LLENGUA I EL GUST
El sentit del gust està en la llengua. La llengua
és l'òrgan principal del sentit del gust. Aquest sentit ens permet percebre el
sabor de les coses que mengen i tastem. D'aquesta manera podem identificar si el
sabor és dolç, salat, amarg o àcid. La combinació d'aquests quatre sabor ens
permet percebre altres combinacions.
Treballant la Primavera, podem veure que amb l'arribada d'aquesta, els
camps s'omplin de colors i molts fruitals comencen a donar el seu fruit.
Les fruites i els fruits secs que podem tastar amb els
xics i xiques en la Primavera són:

- maduixes i maduixots
- cireres
- nespres
- prunes
- préssecs i albercocs
- alvocats
- plàtans
- ametles verdes
LA PELL I EL TACTE
El sentit del tacte està en la pell. La pell és una fina capa que cobreix i protegeix el nostre cos. Aquest sentit ens permet percebre, sentir, tocar i conéixer la textura (suau o aspra), la duresa (blana o dura) i la temperatura (fred o calent) de les coses que toquem.
La primavera, ens fa que els xics i xiques exploren els objectes: pressionant, colpejat, trencant, etc. Alguns objectes poden ser les fruites i els fruits secs.
Per a cuidar la nostra pell és important protegir-la i usar protector solar.
En poques paraules, a la Primavera, una eixida al parc, un passeig per un jardí, una eixida al camp o simplement el camí d'anada i volta al col·legi, són escenaris idonis per a començar aquesta agradable aventura. Per tant, la Primavera pot ser molt estimuladora per als xics i xiques. Raó de per què es treballa en aquestes dates tan senyalades.
El sentit del tacte està en la pell. La pell és una fina capa que cobreix i protegeix el nostre cos. Aquest sentit ens permet percebre, sentir, tocar i conéixer la textura (suau o aspra), la duresa (blana o dura) i la temperatura (fred o calent) de les coses que toquem.
La primavera, ens fa que els xics i xiques exploren els objectes: pressionant, colpejat, trencant, etc. Alguns objectes poden ser les fruites i els fruits secs.
Per a cuidar la nostra pell és important protegir-la i usar protector solar.
En poques paraules, a la Primavera, una eixida al parc, un passeig per un jardí, una eixida al camp o simplement el camí d'anada i volta al col·legi, són escenaris idonis per a començar aquesta agradable aventura. Per tant, la Primavera pot ser molt estimuladora per als xics i xiques. Raó de per què es treballa en aquestes dates tan senyalades.
Com diu el poeta
espanyol Antonio Machado:“La Primavera ha vingut, ningú sap com ha sigut".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada