dilluns, 13 de març del 2017

Els beneficis de la Psicomotricitat

Bona vesprada, ja estem ací altra vegada. El que vull parlar ara és sobre la importància de la Psicomotricitat en educació infantil, ja que és un recurs molt interessant per a treballar la Primavera.

En primer lloc, què és la Psicomotricitat?        
"La psicomotricitat és una disciplina que a través de l'evolució corporal i dels moviments, afavoreix que el xic o xica desenvolupe les seues potencialitats sensoriomotors, afectives, cognitives i relacionals".

Tenint en compte que en un xic o xica de 0 a 6 anys el moviment és la principal característica, la psicomotricitat és una disciplina bàsica i importantíssima en el seu desenvolupament. Aquesta tècnica els ajudarà a desenvolupar tots els aspectes del moviment corporal i perfeccionar-los. Per això, devem pensar que un xic o xica explora allò que té al seu voltant a través del moviment, per a comunicar-se, interactuar amb altres xics i xiques o adults, demostrar els seus afectes, emocions, etc., que faran completar el seu aprenentatge cognitiu.

Parlant de xics i xiques tan xicotets, els aspectes a tractar siguen motor, socioafectiu o cognitiu, van lligats de la mà, per això la psicomotricitat és tan important i fonamental.

Per continuar, la psicomotricitat es divideix en dues parts: la motriu i la psíquica. La unió d'aquestes constitueix parts del procés del desenvolupament integral de les persones. Segons la teoria de Piaget, la intel·ligència es construeix a partir de l'activitat motriu dels xics. La importància de la psicomotricitat en els primers anys de vida de les persones, és bàsica, ja que l'aprenentatge es produeix a través del moviment, l'acció del xic i xica sobre el medi i les experiències.




A més a més, en els primers anys de vida, la psicomotricitat juga un paper fonamental en el desenvolupament del xic i xica, ja que influeix directament sobre el desenvolupament intel·lectual, afectiu i social.

1. En l'àmbit motor: Permet al xic o xica dominar el seu moviment corporal. Per exemple, algunes activitats que els ajuden en el seu desenvolupament motor són: voltejar, arrossegar, gatejar, fer equilibri, saltar, grimpar, coordinar els seus moviments, sentit de l'orientació... Tots aquests moviments són els que podem treballar amb la unitat didàctica la Primavera, imitant als sers vius i a la naturalesa.

2. En l'àmbit cognitiu: Permet al xic o xica millorar en memòria, atenció i concentració. Quan al desenvolupament cognitiu o aprenentatge, els ajudaran activitats relacionades amb gran/xicotet, dins/fora, alt/baix, ràpid/espai... que també podem relacionar-los amb els sers vius típics de la Primavera.       

3. En l'àmbit social i afectiu: Permet als xics i xiques conéixer-se i afrontar les seues pors així com relacionar-se amb la resta de companys. Algunes activitats que l'ajuden en el seu desenvolupament emocional podrien ser: identificar la tristesa, l'alegria, l'enfade d'altres estacions.

No obstant això, el xic o xica amb les activitats de psicomotricitat, adquireix nocions espacials, temporals, de lateralitat, relatives al seu cos, als objectes, a situacions que li faciliten l'adquisició de nous aprenentatges i desenvolupar les seues capacitats.

Els beneficis de la Psicomotricitat són:

• Consciència del cos parat i en moviment.
• Permet al docent una observació directa del xic o xica amb total espontaneïtat.
• Domini de l'equilibri.
• Coordinació motora.
• Control de la respiració.
• Orientació espai-corporal.
• Millora del desenvolupament del ritme.
• Millora de la memòria.
• Domini dels plans horitzontals i verticals.
• Discriminació de colors, formes i grandàries.

Quant als criteris metodològics i orientacions didàctiques que puguen contribuir a una millor realització de les sessions de Psicomotricitat en Educació Infantil, podem destacar:        

• Les activitats de psicomotricitat han de ser diàries.  
• Es poden realitzar en un espai tancat o a l'aire lliure.     
• Els espais deuen ser amplis i no presentar perills.
• Els xics i xiques deuen llevar calçat i roba adequada.
• Devem respectar tres frases fonamentals en les sessions: Fase inicial o escalfament, fase principal, fase final o tornada a la calma.
• Les activitats es realitzaran en forma de lloc, amb caràcter lúdic (aprenentatges significatius).
• En els llocs col·lectius iran introduint normes i pautes noves (major capacitat de coordinació i control dinàmic).
• En els primers anys de l'etapa d'Educació Infantil, és de gran importància la relació afectiva i corporal entre docent i xic/a.
• De cara al descobriment del mateix cos, les activitats d'observació i exploració sensorial són de gran utilitat.

Finalment, un bon treball psicomotriu en l'etapa d'Educació Infantil ens assegura una evolució adequada per a realitzar determinades accions i moviments, així com la representació mental i consciència d'aquests, preparant amb èxit al xic/a per a la següent etapa educativa.

D'acord amb Núñez i Berruezo (2004) la psicomotricitat no és soles alguna cosa que s'hi haja d'incloure en el currículum de l'educació infantil, sinó que possiblement és el mitjà més encertat per a promoure el desenvolupament, l'evolució i la preparació per als aprenentatges dels xics i xiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada