dimarts, 7 de març del 2017

La importància de les Tics en educació infantil

Hola amics i amigues, abans de tot anem a parlar de la importància de les Tics en educació infantil. 


Com ja sabeu, cada vegada són més comuns els centres educatius que han integrat les Tics a les aules d'educació infantil: ordinadors, pissarres digitals, càmeres fotogràfiques digitals i videocàmeres. Tanmateix, s'ha de reflexionar si s'estan utilitzant de manera adequada per part del centre, docents i si els nostres alumnes estan millor preparats i motivats. Tot allò, dependrà de l'ús que li donem. 


Podem veure a continuació, que són moltes les ocasions en educació infantil on les Tics s'utilitzen en moments puntuals, de vegades com un ús lúdic i no educatiu: 

  • Utilitzar l'ordinador com premi o recompensa per un treball ben realitzat.       
  • Fer ús de la càmera digital o vídeo per a fer fotos o gravar festes senyalades.  
  • Utilitzar el DVD o el projector per a veure pel·lícules o dibuixos animats.


Endemés, oferirem algunes recomanacions per a fer un bon ús.


Directius per a fer un bon ús de les Tics:

Abans d'incorporar un ordinador a classe, és necessari tindre en compte que realitzarem canvis en la nostra organització escolar. Per això, devem introduir les Tics a les activitats, unitats didàctiques o projectes de treball que estem treballant a l'aula.

En primer lloc, és necessari crear un racó per a l'ordinador i buscar un lloc on es puga utilitzar el projector. A més, deu ser un lloc on els alumnes puguen treballar tant de forma individual com en equip, sense ser molestats pels companys. Aquest racó és molt important perquè moltes classes d'infantil estan saturades de racons i no hi ha espai.

Altre requisit, és tindre accés a Internet.

En segon lloc, poden haver-hi canvis en els temps, ja que s'han de preveure períodes per a treballar de forma individual, en grup, el temps per a l'exposició d'activitats i la cerca d'informació en la xarxa. Tot allò, dins de l'horari habitual de classe.

També, el docent deu adquirir un nou rol i nous coneixements, és a dir, conéixer les noves tecnologies, la xarxa i les seues possibilitats per a utilitzar-les a l'aula i ensenyar als seus alumnes els beneficis i els desavantatges. A més, ha de buscar temps dins del seu horari per a la creació de materials.

Altre aspecte a tindre en compte és el dels agrupaments del grup classe. Si volem aconseguir una adequada incorporació de les Tics devem manejar diferents tipus d'agrupació: per parelles, en petit grup, en gran grup o de forma individual.

Tot allò, farà que l'ordinador oferisca una gran gamma d'activitats realitzant un treball en equip o de manera individual desenvolupant l'autonomia i la socialització de l'alumne.


En poques paraules, les Tics com a recurs:

- Afavoreix l'estimulació de la creativitat.

- Afavoreix l'experimentació i la manipulació.

- Respecta el ritme d'aprenentatge de l'alumnat.

- Promou el treball en grup afavorint la socialització.
    
- Desperta la curiositat i l'esperit d'investigació.

- Senta les bases de futurs aprenentatges.

- S'adquireixen hàbits de conducta.

- Produeixen una evolució dels seus òrgans sensorials.

- Adquireix plasticitat i predisposició al canvi.

- Adquireix gran capacitat per a l'aprenentatge . 

Permet l'alfabetització digital de l'alumnat, ja que tots deuen adquirir les competències bàsiques de les noves tecnologies.

- Innovació en la pràctica docent, aprofitant les possibilitats didàctiques que les tecnologies ens ofereixen. 

Possibilitat d'interacció, que passa d'una actitud passiva per part de l'alumnat, a una activitat constant, a una cerca i replantejament continu de continguts i procediments.

- Augmentar la implicació de l'alumnat en les seues tasques i desenvolupar la seua iniciativa, ja que es veuen obligats constantment a prendre xicotetes decisions, a filtrar informació, a escollir i seleccionar-la.

- Afavorir el treball col·laboratiu amb el seu grup d'iguals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada