Hola amics i amigues, abans de tot anem a parlar de la importància de les
Tics en educació infantil.
Com ja sabeu, cada
vegada són més comuns els centres educatius que han integrat les
Tics a les aules d'educació
infantil: ordinadors, pissarres digitals, càmeres fotogràfiques digitals i
videocàmeres. Tanmateix, s'ha de reflexionar si s'estan utilitzant de manera
adequada per part del centre, docents i si els nostres alumnes estan millor
preparats i motivats. Tot allò, dependrà de l'ús que li donem.
Podem veure a continuació, que són moltes les ocasions en educació
infantil on les Tics s'utilitzen
en moments puntuals, de vegades com un ús lúdic i no educatiu:
- Utilitzar l'ordinador com premi o recompensa per un treball ben realitzat.
- Fer ús de la càmera digital o vídeo per a fer fotos o gravar festes senyalades.
- Utilitzar el DVD o el projector per a veure pel·lícules o dibuixos animats.
Endemés, oferirem algunes recomanacions per a fer un bon ús.
Directius per a fer un bon ús de les Tics:
Abans d'incorporar un ordinador a classe, és necessari tindre en compte
que realitzarem canvis en la nostra organització escolar. Per això, devem
introduir les Tics a
les activitats, unitats didàctiques o projectes de treball que estem treballant
a l'aula.
En primer lloc, és necessari crear un racó per a l'ordinador i buscar un
lloc on es puga utilitzar el projector. A més, deu ser un lloc on els alumnes
puguen treballar tant de forma individual com en equip, sense ser molestats
pels companys. Aquest racó és molt important perquè moltes classes d'infantil
estan saturades de racons i no hi ha espai.
Altre requisit, és tindre accés a Internet.
En segon lloc, poden haver-hi canvis en els temps, ja que s'han de
preveure períodes per a treballar de forma individual, en grup, el temps per a
l'exposició d'activitats i la cerca d'informació en la xarxa. Tot allò, dins de
l'horari habitual de classe.
També, el docent deu adquirir un nou rol i nous coneixements, és a dir,
conéixer les noves tecnologies, la xarxa i les seues possibilitats per a
utilitzar-les a l'aula i ensenyar als seus alumnes els beneficis i els
desavantatges. A més, ha de buscar temps dins del seu horari per a la creació
de materials.
Altre aspecte a tindre en compte és el dels agrupaments del grup classe.
Si volem aconseguir una adequada incorporació de les Tics devem
manejar diferents tipus d'agrupació: per parelles, en petit grup, en gran grup
o de forma individual.
Tot allò, farà que l'ordinador oferisca una gran gamma d'activitats
realitzant un treball en equip o de manera individual desenvolupant l'autonomia
i la socialització de l'alumne.
En poques paraules, les Tics com
a recurs:
- Afavoreix l'estimulació de la creativitat.
- Afavoreix l'experimentació i la manipulació.
- Respecta el ritme d'aprenentatge de l'alumnat.
- Promou el treball en grup afavorint la socialització.
- Desperta la curiositat i l'esperit d'investigació.
- Senta les bases de futurs aprenentatges.
- S'adquireixen hàbits de conducta.
- Produeixen una evolució dels seus òrgans sensorials.
- Adquireix plasticitat i predisposició al canvi.
- Adquireix gran capacitat per a l'aprenentatge .
- Permet l'alfabetització digital de l'alumnat, ja que tots deuen
adquirir les competències bàsiques de les noves tecnologies.
- Innovació en la pràctica docent, aprofitant les possibilitats
didàctiques que les tecnologies ens ofereixen.
- Possibilitat d'interacció, que passa d'una actitud passiva per
part de l'alumnat, a una activitat constant, a una cerca i replantejament
continu de continguts i procediments.
- Augmentar la implicació de l'alumnat en les seues tasques i
desenvolupar la seua iniciativa, ja que es veuen obligats constantment a prendre
xicotetes decisions, a filtrar informació, a escollir i seleccionar-la.
- Afavorir el treball col·laboratiu amb el seu grup d'iguals.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada